Hvilket RegUt er din spesialitetskontakt?
Ansvaret for oppgavene RegUt skal utføre innen hver spesialistutdanning er fordelt regionvis og omtales som spesialitetskontaktansvar.
Her finner du kontaktinformasjon til de fire RegUtene
Spesialitetskontakt – hva er det?
De regionale utdanningssentrene for leger i spesialisering følger opp tverregionale prosesser i spesialistutdanningene, som videreutvikling av læringsmål og Helsedirektoratets anbefalinger om læringsaktiviteter. Ansvaret kalles “spesialitetskontaktansvar” og er fordelt regionvis. For å ivareta ansvaret best mulig er spesialiteter med fellestrekk samlet hos samme RegUt, slik vi beskriver i denne saken om fordeling av oppfølgingsansvaret.
Hva gjør spesialitetskontakt RegUt?
For kursene Helsedirektoratet anbefaler for en spesialitet, skal RegUt som er spesialitetskontakt
- legge til rette for en helhetlig og samordnet tilnærming
 
- avklare hensiktsmessig struktur for organisering av kurskomiteer, sammen med regionale spesialistutdanningsråd i aktuell spesialitet
 
- holde oversikt over kursledere og kurskomitémedlemmer, i samarbeid med arrangerende RegUt
 
- sammen med kursledere / kurskomiteer / spesialistutdanningsråd / arrangerende RegUt, avklare:
 
- hvilken kunnskap/hvilke ferdigheter LIS skal oppnå ved å delta (læringsutbyttebeskrivelse)
 
- hvilke læringsmål kursene skal bidra til å gi kompetanse i
 
- eventuelle behov for forkunnskaper og hensiktsmessig plassering av kursene i utdanningsløpet
 
- eventuelle særskilte opptakskriterier for kurs
 
- nødvendig og hensiktsmessig kursvarighet
 
- eventuelle begrensninger i eller estimater for antall plasser
 
- hvilke kurs som arrangeres av eksterne aktører
 
- gi oppdaterte opplysninger om kurs på nettsiden vår. Kurs finner du i kurskatalogen vår og på informasjonssiden til hver spesialitet
 
- avklare hvor ofte og i hvilke regioner kurs skal arrangeres over en seksårsperiode og oppdatere langtidsplan/normalfrekvens for spesialiteten
 
- informere arrangerende RegUt om endringer i langtidsplaner/normalfrekvens og sørge for at tilbakemeldinger om at kurs har for få eller for mange påmeldte blir vurdert tverregionalt og i samarbeid med kursledere og råd for LIS-utdanning i aktuell spesialitet
 
- sørge for at kursene er knyttet til riktige læringsmål i Kompetanseportalen. Se siden om Kompetanseportalen for tips og triks og nyttig informasjon
 
- ved behov, gjennomføre prosess for endring av Helsedirektoratets anbefalinger om kurs for spesialiteten. Visste du at du kan foreslå endringer i læringsmål og nasjonale anbefalinger om læringsaktiviteter?
 
- ivareta internasjonale avtaler om akkreditering og lisens
 
- sørge for utvikling av nye kurs som innlemmes i Helsedirektoratets anbefalinger
 
            Last updated 1/31/2025