Læringsutbytte gruppepsykoterapi
Etter gjennomført utdanning innen gruppepsykoterapi (GPT) for barn og unge skal leger i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri
ha god kunnskap om
- gruppers allmennmenneskelige, evolusjonsmessige og sosialpsykologiske betydning
- gruppedynamikk og gruppeprosesser i små og store grupper, inkludert utstøtings- og antigruppeprosesser
- nevrobiologiske forhold av betydning for gruppepsykoterapi, f.eks. affekt-, tilknytnings-, traume- og mentaliseringsteori
- overføring, motoverføring og projektiv identifikasjon, samt om regulering av forsvar, benektning og motstand
- subgruppefenomener, grunnantagelsesgrupper og andre ubevisste gruppeprosesser som utnyttes terapeutisk i GPT
- faser i gruppepsykoterapi; initierings-, differensierings-, arbeids- og avslutningsfase
- spesifikke gruppeterapeutiske faktorer og verbale og non-verbale intervensjoner i gruppen
- de spesielle uttrykks- og kommunikasjonsformer som er viktige i arbeidet med barn og unge basert på utviklingspsykologisk kunnskap
- GPT ved problemstillinger som migrasjon, sorg, familieproblemer eller somatisk sykdom
- terapeutens og gruppens rolle i dynamisk administrasjon
- terapeutfaktorer, inkludert terapeutens opplevelse av utilstrekkelighet og skam
- forskjellige typer gruppebehandling
- koterapi
- nødvendige rammefaktorer ved oppstart og ledelse av terapigrupper for barn og unge
- etiske og juridiske problemstillinger med barn og ungdom i grupper (taushetsplikt, meldeplikt, samarbeid med familie, barnevern mm.)
selvstendig kunne
- evaluere pasientens egnethet for forskjellige terapiformer og kunne gjennomføre selvstendig psykoterapeutisk behandling som omfatter alle faser; rekruttering, evaluering, åpnings-, midt- og
- informere pasienter, pårørende, kolleger og ledelse om nytten ved å drive terapeutiske grupper for barn og unge
Utdanningen skal bygge på teoretisk og empirisk forskningslitteratur, og være forankret i en bred psykodynamisk tradisjon hvor en sikter mot å arbeide med tanker, følelser og fantasier, bevisste og ubevisste, som aktiveres hos barnet eller ungdommen. Utdanningen vil også gi grunnleggende kunnskap om andre former for gruppeterapi gjennom oppmerksomhet på psykoterapeutisk holdning, prosess og kommunikasjon.