Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Utdanning i gruppepsykoterapi for barn og unge

Her finner du kvalitetsvurderingene og en systematisk oversikt over vurderingskriteriene for gruppepsykoterapi.

Vurderingskriterier

Læringsutbytte gruppepsykoterapi

Etter gjennomført utdanning innen gruppepsykoterapi (GPT) for barn og unge skal leger i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri

ha god kunnskap om

  • gruppers allmennmenneskelige, evolusjonsmessige og sosialpsykologiske betydning
  • gruppedynamikk og gruppeprosesser i små og store grupper, inkludert utstøtings- og antigruppeprosesser
  • nevrobiologiske forhold av betydning for gruppepsykoterapi, f.eks. affekt-, tilknytnings-, traume- og mentaliseringsteori
  • overføring, motoverføring og projektiv identifikasjon, samt om regulering av forsvar, benektning og motstand
  • subgruppefenomener, grunnantagelsesgrupper og andre ubevisste gruppeprosesser som utnyttes terapeutisk i GPT
  • faser i gruppepsykoterapi; initierings-, differensierings-, arbeids- og avslutningsfase
  • spesifikke gruppeterapeutiske faktorer og verbale og non-verbale intervensjoner i gruppen
  • de spesielle uttrykks- og kommunikasjonsformer som er viktige i arbeidet med barn og unge basert på utviklingspsykologisk kunnskap
  • GPT ved problemstillinger som migrasjon, sorg, familieproblemer eller somatisk sykdom
  • terapeutens og gruppens rolle i dynamisk administrasjon
  • terapeutfaktorer, inkludert terapeutens opplevelse av utilstrekkelighet og skam
  • forskjellige typer gruppebehandling
  • koterapi
  • nødvendige rammefaktorer ved oppstart og ledelse av terapigrupper for barn og unge
  • etiske og juridiske problemstillinger med barn og ungdom i grupper (taushetsplikt, meldeplikt, samarbeid med familie, barnevern mm.)

selvstendig kunne

  • evaluere pasientens egnethet for forskjellige terapiformer og kunne gjennomføre selvstendig psykoterapeutisk behandling som omfatter alle faser; rekruttering, evaluering, åpnings-, midt- og
  • informere pasienter, pårørende, kolleger og ledelse om nytten ved å drive terapeutiske grupper for barn og unge

Utdanningen skal bygge på teoretisk og empirisk forskningslitteratur, og være forankret i en bred psykodynamisk tradisjon hvor en sikter mot å arbeide med tanker, følelser og fantasier, bevisste og ubevisste, som aktiveres hos barnet eller ungdommen. Utdanningen vil også gi grunnleggende kunnskap om andre former for gruppeterapi gjennom oppmerksomhet på psykoterapeutisk holdning, prosess og kommunikasjon.

Anbefalte undervisningsformer gruppepsykoterapi

  • Prosessorientert undervisning som integrerer klinisk og teoretisk tilegnelse og forståelse.
  • Utstrakt bruk av kasusformuleringer og andre terapeutiske beskrivelser som klargjør muligheter/begrensninger for gruppepsykoterapi for den enkelte pasient
  • Praktisk-teoretiske samlinger med varierte læringsformater:
  • Forelesninger
  • Litteraturgjennomgang – selvstudium og drøfting i grupper
  • Egne veiledningsgrupper for leger i spesialisering (6-8 deltakere)
  • Presentasjon av klinisk materiale (videoopptak, lydbåndopptak eller detaljerte utskrifter fra terapitimer) med problemstilling til drøfting i veiledningsgruppen
  • Storgrupper (50+), for utforsking av gruppedynamikk og intervensjoner i store grupper
  • Tverrfaglige egenerfaringsgrupper (8-10 deltakere).
  • Psykoterapiveiledning
  • Gitt av godkjent psykoterapiveileder i GPT, eventuelt lege eller psykologspesialister som har gjennomført minst tre år innen GPT og har relevant klinisk erfaring. Minst 65 timer, strukket gjennom tiden psykoterapiutdanningen pågår, gitt på samlinger og i lokale/regionale veiledningsgrupper (fysisk eller digitalt).

Anbefalinger om klinisk relevant arbeidssituasjon gruppepsykoterapi

For å oppnå nødvendig psykoterapeutisk kompetanse, må legen arbeide i en klinisk stilling som gir tilstrekkelig erfaring med gruppepsykoterapeutisk pasientbehandling parallelt med utdanningsløpet.

Anbefalt undervisningsomfang gruppepsykoterapi

Kunnskapen, ferdighetene og holdningene legen skal tilegne seg innen psykoterapi krever tid og modning. Undervisningen bør strekke seg over to år, og totalt utgjøre minst 200 timer á 45 minutter fordelt på minimum fem tredagers samlinger hvert år.

Anbefalte faglige krav til ansvarlig for utdanningsprogrammet gruppepsykoterapi

Leder av teori- og veiledningsgruppene bør være lege, spesialist i barne- og ungdomspsykiatri og godkjent psykoterapiveileder.

Anbefalinger om litteraturvalg gruppepsykoterapi

  • Landmark, Anders Flærøy og Stänicke, Line Indrevold (2018), Det uforståelige barnet, Hertervig akademisk. Bjerke, Synnøve Ness (2018).
  • GRUPPETERAPI – grunnleggende om hvorfor og hvordan, Gyldendal. Sandahl, Christer (2014).
  • Gruppens potential – att leda och utveckla gruppbehandling, Natur & kultur. Nielsen J & Sørensen P (2013)
  • Brug gruppen – psykodynamisk gruppeterapi, Hans Reitzels forlag. Kennard, D., Roberts, J. & Winter, D.A. (2000). A Workbook of Group-Analytic Interventions. Jessica Kingsley.

Planene for psykoterapiutdanningen må tydeliggjøre hvordan deltakernes kompetanse blir vurdert underveis og til slutt, og hvilke krav som må være innfridd før godkjenning.

Psykoterapiutdanningen bør ha et kvalitetssikringssystem som sørger for evaluering fra deltakere og faglig utvikling og kontinuerlig forbedring.

  • Veiledning, form, antall og varighet
  • Fysiske samlinger, antall og varighet
  • Digitale samlinger, antall og varighet
  • Deltakeravgift – totalt for hele utdanningen
  • Inkluderer deltakeravgiften veiledningstimer?
  • Inkluderer deltakeravgiften utlevert litteratur (kompendier/stensiler) j?
  • Inkluderer deltakeravgiften lunsj?

Kvalitetsvurderinger

Neste planlagte vurdering: Kvalitetsvurderinger kognitiv atferdsterapi (PDF)

Siste vurderinger fra gruppens møte 07.03.2022 og av endringer meldt inn i etterkant: Anbefalinger fra gruppe for kvalitetsvurdering av psykoterapiutdanning for LIS (PDF)

Sist oppdatert 04.09.2025