Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Utdanning i kognitiv atferdsterapi for barn og unge

Her finner du kvalitetsvurderingene og en systematisk oversikt over vurderingskriteriene for kognitiv atferdsterapi.

Vurderingskriterier

Læringsutbytte kognitiv atferdsterapi

Etter gjennomført utdanning innen kognitiv atferdsterapi (KAT) for barn og unge skal leger i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri

ha god kunnskap om

  • forskning som ligger til grunn for, og teoretiske aspekter ved kognitiv atferdsterapi

selvstendig kunne

  • anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode i endringsarbeid ved definerte problemområder i arbeid med barn og unge
  • anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode i foreldrearbeid
  • tilpasse tilnærmingen egen profesjonsutdanning og eget arbeidsfelt
  • vurdere indikasjon og kontraindikasjon for kognitiv atferdsterapi
  • anvende metoden basert på bruker og pårørendes erfaring og tilbakemeldinger
  • foreta fagetiske vurderinger i alle faser av behandlingsarbeidet
  • etablere terapeutiske relasjoner og reflektere over egen rolle som terapeut
  • formidle egen kunnskap om kognitiv atferdsterapi til brukere og samarbeidspartnere
  • kunne anvende tilnærmingen i tverrfaglig samarbeid og teamarbeid
  • anvende kognitiv atferdsterapi som redskap i teamarbeid og i selvstendig terapeutisk arbeid med barn og ungdom.
  • evaluere og dokumentere eget arbeid med kognitiv atferdsterapi og kunne formidle dette til pasienter, foreldre og faglige medarbeidere.

Utdanningen skal gi en klinisk utdanning i kunnskapsbaserte behandlingsmetoder for barn og ungdom. Deltakerne skal tilegne seg det teoretiske og forskningsmessige grunnlaget i kognitiv atferdsterapi. Utdanningen skal gjøre legen i stand til å anvende kognitiv atferdsterapi som redskap i teamarbeid og i selvstendig terapeutisk arbeid med barn og ungdom, evaluere og dokumentere eget arbeid og kunne formidle kunnskap om kognitiv atferdsterapi til pasienter og faglige medarbeidere

Anbefalte undervisningsformer kognitiv atferdsterapi

Undervisningen bør være både i form av forelesning, ferdighetstrening (øvelser), gruppediskusjoner og klinisk veiledning gjennom studiet. Veiledningen vil inkludere videofremvisning og veiledning på kasus, og kan gjerne være gruppebasert. Emnene i studiet bygger på hverandre slik at det er progresjon i innlæring av teori, og økende kompleksitet i praksis, ferdighetsopplæring og tilstandsbilder.

Anbefalinger om klinisk relevant arbeidssituasjon kognitiv atferdsterapi

For å oppnå nødvendig kompetanse, er det en forutsetning at legen har tilstrekkelig mulighet for å selvstendig utøve kognitiv atferdsterapi med barn og ungdom i en klinisk stilling parallelt med psykoterapiutdanningen.

Anbefalt undervisningsomfang kognitiv atferdsterapi

Fellessamlinger på to-tre dagers varighet med fire-fem samlinger per semester i fire semestre.

Anbefalte faglige krav til ansvarlig for utdanningsprogrammet kognitiv atferdsterapi

Kursleder/den som sørger for koordinering av programmet må være godkjent veileder i kognitiv atferdsterapi, eventuelt må flere medlemmer i kurskomiteen inneha KAT-veilederutdanning.

Planene for psykoterapiutdanningen må tydeliggjøre hvordan deltakernes kompetanse blir vurdert underveis og til slutt, og hvilke krav som må være innfridd før godkjenning.

  • Veiledning, form, antall og varighet
  • Fysiske samlinger, antall og varighet
  • Digitale samlinger, antall og varighet
  • Deltakeravgift – totalt for hele utdanningen
  • Inkluderer deltakeravgiften veiledningstimer?
  • Inkluderer deltakeravgiften utlevert litteratur (kompendier/stensiler) j?
  • Inkluderer deltakeravgiften lunsj?

Psykoterapiutdanningen bør ha et kvalitetssikringssystem som sørger for evaluering fra deltakere og faglig utvikling og kontinuerlig forbedring.

Kvalitetsvurderinger

Neste planlagte vurdering: Kvalitetsvurderinger kognitiv atferdsterapi (PDF)

Siste vurderinger fra gruppens møte 07.03.2022 og av endringer meldt inn i etterkant: Anbefalinger fra gruppe for kvalitetsvurdering av psykoterapiutdanning for LIS (PDF)

Maŋemus ođastuvvon 2025-09-04