We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.

Kvalitetsvurdering av psykoterapiutdanning for leger i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri

Det er flere arrangører av psykoterapiutdanning. Her finner du vurdering av i hvilken grad de ulike tilbudene om psykoterapiutdanning innfrir behovet for leger i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri.

Ifølge spesialistforskriften, skal spesialister i barne- og ungdomspsykiatri

  • ha god kunnskap om det teoretiske grunnlaget for de mest anvendte psykoterapeutiske metoder i individual-, gruppe- og familiebehandling, herunder psykodynamiske, kognitive og gruppeterapeutiske metoder (læringsmål BUP-021)
  • beherske basale ferdigheter i systematisk psykoterapeutisk behandling og samtalebehandling av barn og ungdom med ulike problemstillinger over kortere og lengre tid og forstå den psykoterapeutiske prosessen og veiledningsprosessen (læringsmål BUP-022)
  • selvstendig kunne anvende elementer og intervensjoner i en anerkjent spesifikk psykoterapimetode (BUP-023).

For å oppnå spesialistkompetansen læringsmålene krever, anbefaler Helsedirektoratet at leger i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri gjennomfører toårig godkjent psykoterapiutdanning i valgt metode, i tillegg til klinisk tjeneste, veiledning og supervisjon i egen utdanningsvirksomhet.

Hvem vurderer?

Vurderingene er gjort av spesialister i barne- og ungdomspsykiatri med særlig kompetanse innen psykoterapi. Kvalitetsvurderingsgruppen er oppnevnt av tverregionalt råd for spesialistutdanning i barne- og ungdomspsykiatri, på oppdrag fra Regionalt utdanningssenter for leger i spesialisering Helse Sør-Øst (RegUt HSØ), og skal være sammensatt av representanter fra samtlige helseregioner, samtlige psykoterapiretninger og en lege i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri, jf. mandatet:

Mandat - gruppe for kvalitetsvurdering av psykoterapiutdanning for LIS i BUP (PDF)

Hvem er vurdert?

Alle som tilbyr psykoterapiutdanning til leger i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri, kan be om vurdering. Oversikten under viser hvem som er kontaktet og invitert til å bli vurdert.

Hvis du er kjent med flere arrangører, ta gjerne kontakt med RegUt HSØ: regutpost@ous-hf.no

  • RKBU Vest (Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Vest)
  • RBUP Øst og Sør (Regionsenter for barn og unges psykiske helse helseregion øst og sør)
  • UiA (Universitetet i Agder))
  • VID (Vitenskapelig, Internasjonal og Diakonal)
  • OsloMet (Oslo Metropolitan University)

  • IGA (Institutt for gruppeanalyse og gruppepsykoterapi)

  • RKBU Vest (Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Vest)
  • RKBU Midt-Norge (Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Midt-Norge)
  • RKBU Nord (Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Nord)
  • RBUP Øst og Sør (Regionsenter for barn og unges psykiske helse helseregion øst og sør)
  • NFKT (Norsk forening for kognitiv atferdsterapi)

  • RKBU Midt-Norge (Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Midt-Norge)
  • Helse Stavanger (Stavanger universitets­sjukehus)
  • IBUP (Institutt for barne- og ungdomspykoterapi)
  • RBUP Øst og Sør (Regionsenter for barn og unges psykiske helse helseregion øst og sør)

Hvordan be om vurdering

Virksomheter som tilbyr utdanning i psykoterapi for leger i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri, kan fylle ut skjemaet under for å gi opplysninger til Gruppe for kvalitetsvurdering av psykoterapiutdanning for spesialistutdanning i barne- og ungdomspsykiatri. Utfylt skjema sendes til Regionalt utdanningssenter for leger i spesialisering Helse Sør-Øst (RegUt HSØ) på denne adressen: regutpost@ous-hf.no

Kvalitetskriterier

Kriteriene kvalitetsvurderingsgruppen vurderer utdanningene ut fra, er hentet fra målbeskrivelsene som Psykoterapiutvalget i Norsk barne- og ungdomspsykiatrisk forening har utarbeidet.

Kvalitetsvurderingsgruppen vurderer i hvilken grad de ulike tilbudene om psykoterapiutdanning innfrir behovet for leger i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri på følgende områder:

  • Læringsutbytte (overordnet mål for utdanningen)
  • Anbefalte undervisningsformer
  • Anbefalinger om klinisk relevant arbeidssituasjon
  • Anbefalt undervisningsomfang
  • Anbefalte faglige krav til ansvarlig for utdanningsprogrammet
  • Anbefalinger om litteraturvalg (for de retningene det er angitt i målbeskrivelsen)
  • Kompetansevurdering
  • Evaluering
  • Praktisk gjennomføring og tilrettelegging
Last updated 9/4/2025