logo

Spesialistutdanning i plastikkirurgi

Denne siden er laget for leger i spesialisering i plastikkirurgi og omhandler spesialistutdanning.

Spesialistforskriften beskriver roller og ansvar for spesialistutdanningen i spesialisthelsetjenesten for tre parter, i tillegg til lege i spesialisering. Helsedirektoratet ivaretar myndighetsansvaret, de regionale helseforetakene har sørge-for-ansvaret og Legeforeningens spesialitetskomiteer kan rådgi Helsedirektoratet. LIS har ansvaret for egen læring.

  • skal følge med på helheten og kvaliteten i spesialistutdanningen
  • kan fastsette endringer i læringsmål
  • kan gi anbefalinger om læringsaktiviteter og om vurderingsformer
  • fatter vedtak om spesialistgodkjenning og godkjenning av utdanningsvirksomheter

Helsedirektoratet har utviklet en digital opplæringsressurs om spesialistutdanning for leger: DigLIS. DigLIS er for deg som er engasjert eller interessert i den nye utdanningen for legespesialister i Norge. I ressursen finner du både enkle animasjonsfilmer, digitale historier og et stort utvalg av spørsmål og svar, begreper og ressurser, og lenker til videre lesning og fordypning.

  • ​skal sørge for at regionens behov for utdanning av spesialister til spesialisthelsetjenesten blir dekket, blant annet ved å sørge for:
    1. at det er tilstrekkelig med stillinger for å sikre nødvendig tilgang på spesialister
    2. at det tilbys stillinger for å kunne ta sykehusdelen av utdanningens første del
    3. at det legges til rette for helhetlige utdanningsløp for utdanningens andre og tredje del i sykehusspesialitetene på tvers av helseforetak, private aktører, andre aktuelle aktører og eventuelle læringsarenaer i primærhelsetjenesten
    4. at det opprettes regionale utdanningssentre som skal ha ansvar for å utvikle og gjennomføre læringsaktiviteter
    5. samarbeid med andre regionale helseforetak for å bidra til en samordnet og harmonisert utdanning i hele landet

En godkjent utdanningsvirksomhet er et helseforetak, privat sykehus, privat rusinstitusjon, laboratorium eller annen virksomhet som er godkjent for å kunne tilby utdanning i en eller flere medisinske spesialiteter. En godkjent utdanningsvirksomhet skal sørge for at utdanningen av spesialister i virksomheten skjer innen faglig forsvarlige rammer og på en måte som sikrer tilstrekkelig kvalitet og gjennomstrømning i utdanningsløpet. Kravene til godkjente utdanningsvirksomheter er beskrevet i spesialistforskriftens § 22.

​På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har de regionale helseforetakene opprettet et regionalt utdanningssenter for leger i spesialisering (RegUt) ved hvert regionsykehus, for å ivareta læringsaktiviteter og andre oppgaver i ny ordning for legenes spesialistutdanning.

Formålet med de regionale utdanningssentrene er:

  • Bedre kvalitet, effektivitet, forutsigbarhet og progresjon i utdanningsløpene
  • Bedre kvalitet på utdanningen gjennom å etablere et godt samarbeid om utdanningsløp, læringsaktiviteter, veiledning og kompetansevurdering slik at en oppnår et likeverdig utdanningstilbud regionalt og nasjonalt

  • ​kan gi faglige råd til Helsedirektoratet i saker om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning
  • skal bli bedt om råd ved:
    1. utarbeidelse av forslag til endringer i læringsmål og anbefalinger om læringsaktiviteter
    2. godkjenning og vurdering av utdanningsvirksomheter

  • har ansvaret for egen læring, blant annet ved å følge opp den individuelle utdanningsplanen

Helsedirektoratet har laget oversikter over læringsmålene i plastikkirurgi, felles kirurgiske læringsmål og felles kompetansemål som du finner her:

​I spesialistforskriften defineres læringsmål som hva en lege skal forstå, kunne og være i stand til å utføre og gjennomføre etter endt læringsprosess og spesialistutdanning. Læringsmålene skal beskrive de generelle kravene til kompetanse som læringen skal resultere i. Hvert læringsmål inneholder krav til kunnskap og/eller ferdigheter, og spesifiserer også nivået på den kompetansen som skal oppnås.

​Kompetanseni​vå Kunnskap​ ​Ferdigheter
​Laveste kompetansenivå ​Ha kjennskap til
Kjenne til
​Ha kjennskap til
Kjenne til
Mellomste kompetansenivå ​Ha kunnskap om Under supervisjon kunne utføre/anvende/håndtere osv.
Høyeste kompetansenivå Ha god kunnskap om Beherske
Selvstendig kunne utføre/anvende/håndtere osv.

​Spesialistforskriften regulerer læringsmålene for de ulike spesialistutdanningene og definerer kravene som stilles for spesialistgodkjenning.

For å godkjennes som spesialist i din spesialitet, må du oppfylle kravene til kompetanse innen flere sett læringsmål:

  • Læringsmål i utdanningens første del (LIS1) *
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del A)
  • Felles kompetansemål
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del A) 
  • Felles læringsmål for kirurgiske spesialiteter (LIS2)
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del B)
  • Læringsmål for din spesialitet (LIS3)
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del B)

*Turnustjeneste fullført etter reglene i gammel ordning for spesialistutdanning er sidestilt med utdanningens første del (LIS1) i ny ordning.

I spesialistforskriften ligger læringsmålene for alle spesialitetene i vedlegg 2, som du finner her:

Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (spesialistforskriften)

Felles kompetansemål er et sett av læringsmål som gjelder for alle spesialiteter og som strekker seg gjennom hele utdanningsforløpet til den enkelte lege i spesialisering.

Les mer her: Felles kompetansemål

Helsedirektoratet anbefaler følgende læringsaktiviteter for å oppnå spesialistkompetanse i plastikkirurgi:

Læring skjer kontinuerlig gjennom daglig praksis. I spesialistutdanningen brukes begrepet læringsaktivitet om en definert og strukturert aktivitet som gjennomføres med sikte på å oppnå læringsmål, som f.eks. kurs, gjennomføring av bestemte prosedyrer, internundervisning og litteraturgjennomgang.

​Den enkelte utdanningsvirksomhet velger selv hvilke lokale læringsaktiviteter de legger opp til i sine utdanningsplaner. For enkelte spesialiteter er de lokale aktivitetene samordnet regionalt. Anbefalingene som gis av Helsedirektoratet er rettet mot alle utdanningsvirksomheter og gjelder således nasjonalt.

​Helse- og omsorgsdepartementet utdyper hva som menes med anbefalinger om læringsaktiviteter i sine kommentarer til spesialistforskriftenHelsedirektoratet fastsetter anbefalinger om læringsaktiviteter, jf. § 3 andre ledd. Disse angir hvordan utdanningsvirksomhetene bør innrette seg. De bør som et utgangspunkt legges til grunn av virksomhetene. Virksomhetene vil imidlertid kunne ha gode grunner for å velge andre løsninger, og er da ikke bundet til å følge anbefalingene.

​I Veileder for kompetansevurdering av leger i spesialisering anbefaler Helsedirektoratet at den individuelle utdanningsplanen for LIS kan tilpasses etter vurdering av den enkeltes kompetanse: For eksempel er det for spesialiteter som har nasjonalt anbefalte prosedyrer, lagt inn et minimum antall repetisjoner per prosedyre. Dersom en kompetansevurdering tilsier at LIS-en vil trenge flere repetisjoner enn den anbefalte mengden, kan informasjon om dette legges inn i Kompetanseportalen. 

​De regionale utdanningssentrene sørger for utvikling og gjennomføring av kurs som anbefales av Helsedirektoratet. De fleste kursene arrangeres av de regionale utdanningssentrene, med kursledere og kurskomiteer oppnevnt av det regionale utdanningssenteret som har fagkontaktansvar for spesialiteten. Enkelte kurs arrangeres av eksterne aktører, f.eks. tverrfaglige kompetansemiljøer i Norge eller utenlandske arrangører for internasjonalt sertifiserte kurs.

De nasjonalt anbefalte prosedyrene gjennomføres hovedsakelig lokalt i utdanningsvirksomhetene. De regionale utdanningssentrenes rolle i ivaretakelse av prosedyrene er først og fremst å bistå gjennom de regionale rådene med faglige innspill til prosedyrebeskrivelsene i Kompetanseportalen. For det fåtallet prosedyrer som gjennomføres utenom utdanningsvirksomhetene, kan rollen være større.

Nasjonalt anbefalte kurs i plastikkirurgi

Langtidsplan/normalfrekvens for kurs i plastikkirurgi (PDF)

Vi lenker til kursene fortløpende ettersom de publiseres: 

Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:

Mammakirurgi
PLA-067 Anatomi og patologi
PLA-068 Informasjon om ulike brystinngrep
PLA-069 Brystreduksjon og mastopexi
PLA-070 Gynekomasti og/eller fettsuging
PLA-071 Cancer mammae - Undersøke og assistere ved operasjoner
PLA-072 Brystkreft - Behandling
PLA-073 Onkoplastisk mammakirurgi
PLA-074 Cancer mammae - Rekonstruksjon og hudbesparende mastektomi
PLA-075 Sekundær rekonstruksjon ved cancer mammae
PLA-076 Brystrekonstruksjon
PLA-077 Mamille- og areolarekonstruksjon
PLA-078 Symmetriserende inngrep på kontralateral side ved ensidig cancer mammae
Hudcancer
PLA-105 Malignt melanom - etiologi, patogenese og epidemiologi
PLA-106 Malignt melanom - diagnostikk og utredning
PLA-107 Malignt melanom - Eksisjonsbiopsi, eksisjon og eksisjonsmarginer
PLA-108 Malignt melanom - Sentinel Node
PLA-109 Aksille-, lyske- og halsglandeltoalett
PLA-110 Malignt melanom - kontroll
PLA-111 Non-melanoma hudcancer og andre tumores - Etiologi, patologi, patogenese og epidemiologi
PLA-112 Non-melanom hudcancer og andre tumores - Diagnostisering
PLA-113 Non-melanoma hudcancer og andre tumores - Etiologi, patologi, patogenese og epidemiologi
PLA-114 Totalvurdering - Egnet behandling
PLA-115 Totalvurdering - Kurativ hensikt mht funksjonelt og estetisk resultat
PLA-116 Non-melanoma hudcancer - Plastikkirurgisk behandling
PLA-117 Non-melanom hudcancer - Dermatologiske behandlingsmetoder

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.

​​Etter kurset skal kursdeltager ha fått kunnskap og trening i å bruke mikrokirugiske instrumenter, og hvordan disse kan benyttes innen plastikkirurgi ved operasjonsmetoder hvor man må beherske mikrokirurgisk teknikk. Alle deltagere skal ha fått øvd på alle grunnleggende prinsipper, og skal normalt sett være i stand til å assistere ved mikrokirurgiske operasjoner. Avhengig av oppnådde ferdigheter vil noen være i stand til å utføre kliniske mikrokirugiske operasjoner under ytterligere veiledning.

Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:

Mikrokirurgi
PLA-065 Suturteknikk og anastomose
PLA-066 Frie lapper

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.

Nasjonalt kurs i håndkirurgi og revmakirurgi arrangeres felles med ​ortopedisk kirurgi.​

​Etter kurset skal LIS ha kunnskap om diagnostikk og behandling av vanlige ortopediske lidelser innen områdene hånd- og revmakirurgi. Ved disseksjon ha tilegnet seg kunnskap om snittføring og anatomi innen hånd- og revmakirurgi. Kjenne til referansemiljøer innen hånd- og revmakirurgi for senere konsultering og henvisning.

Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:

Håndkirurgi
PLA-079 Håndtraumer
PLA-080 Amputasjoner
PLA-081 Tendovaginitt og pulpitt
PLA-082 Infeksjoner underarm - Nekrotiserende fascitt
PLA-083 Compartmentsyndrom
PLA-084 Dupuytrens kontraktur
PLA-085 Gangliion
PLA-086 Triggerfinger
PLA-087 Karpaltunnelsyndrom
PLA-088 Ulnar tunnel syndrom
PLA-089 Fingerleddsartrose
PLA-090 CMC-artrose
PLA-091 Senetransposisjon/-transplantasjon
PLA-092 Finger- og håndskader

​​Basiskompetanse
ORT-072 Hånd - Diagnostikk og behandling
ORT-073 Hånd - Elektive håndkirurgiske inngrep
ORT-074 Hånd - Elektive håndkirurgiske tilstander
ORT-075 Hånd - Ekstensorseneskader - akutte
ORT-076 Hånd - Fleksorseneskader, akutte nerveskader
ORT-077 Hånd - Kompliserte håndskader
ORT-081 Revmakirurgi 

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.

​Dette kurset het tidligere​​ "Overekstremitetskirurgi".

Kurset skal bidra til​ kompetanse i følgende læringsmål*:

Brannskader
PLA-053 Skademekanismer og patofysiologi
PLA-054 Utbredelse, dybde og alvorlighetsgrad
PLA-055 Sårrevisjon, tangentiell eksisjon, escarotomi, fasciotomi
PLA-057 Sekundærbehandling
PLA-058 Xenograft og allograft - Dyrket egenhud
PLA-059 Ansikt, hender og genitalia
PLA-060 Væskebehandling
PLA-061 Vurdere behov for sykehusinnleggelse
PLA-062 Kompresjonsbehandling

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.

​​Her finner du generell informasjon til LIS om kurs​.

Langtidsplan/normalfrekvens viser hvor ofte og i hvilke regioner kurs planlegges over en seks års periode. Planen oppdateres så fort tid og sted er avklart med kursleder og publisert i kurskatalogen, senest seks måneder før oppstart.

Har du spørsmål til gjennomføring av annonserte kurs, ta kontakt med RegUt i regionen kurset skal arrangeres i.

​​Nasjonalt anbefalte kurs i felles kirurgiske fag del 2

Langtidsplan/normalfrekvens for kurs i felles kirurgiske fag del 2 (PDF)

​​Spesialistutdanning i barnekirurgi, bryst- og endokrinkirurgi, gastroenterologisk kirurgi, generell kirurgi, karkirurgi, plastikkirurgi, thoraxkirurgi og urologi har en felles del med felles læringsmål og felles kurs (del 2/FKI). Kursene i fellesdelen er anbefalt gjennomført i denne rekkefølgen:

​Første halvår

I løpet av det neste året

Mot slutten av andre år

Nasjonalt anbefalt kurs i administrasjon og ledelse

Helsedirektoratet anbefaler kurs i administrasjon og ledelse for LIS i alle spesialiteter unntatt arbeidsmedisin, allmennmedisin og samfunnsmedisin. Kurset bidrar til kompetanse i flere av læringsmålene i felles kompetansemål. Du finner mer informasjon om kurset her:

Administrasjon og ledelse - Nasjonalt opptak, flere datoer tilgjengelig

 

Utdanningsvirksomhetenes planer for spesialistutdanning i plastikkirurgi

​Utdanningsvirksomhetene skal utarbeide en plan for hver av spesialitetene det er godkjent for: Utdanningsvirksomhetenes planer for spesialistutdanning i plastikkirurgi

Regler for godkjenning etter gammel ordning for spesialistutdanning

For leger som skal søke spesialistgodkjenning etter gammel ordning, gjelder fortsatt det gamle regelverket. Du finner informasjon om disse reglene på Helsedirektoratets sider: Regler for gammel spesialistutdanning – plastikkirurgi

Har du flere spørsmål om gammel ordning? Her finner du mer informasjon om kursgodkjenning, spesialistgodkjenning, overgangsregler og lignende: Om gammel ordning og overgang til ny

Fordeling av RegUts ansvar for spesialistutdanningene

Hovedansvaret for de regionale utdanningssentrenes oppfølging av sykehusspesialitetene er fordelt mellom de fire RegUt-ene. RegUt Helse Vest har ansvaret for plastikkirurgi. Ansvar for gjennomføring av kursene ligger hos det regionale utdanningssentret i regionen der kurset skal arrangeres.

Du kan lese mer om fagkontaktansvaret til RegUt her: Fagkontakt RegUt – ansvarsområder og oppgaver

Nyttige lenker

Her har vi samlet sammen nyttige lenker du som LIS kan ha nytte av å vite om, fra godkjente og registrerte utdanningsvirksomheter til viktige begreper i spesialistutdanningen. Siden oppdateres løpende:

Send oss en tilbakemelding!

Har du forslag til hvordan å gjøre denne siden bedre, spørsmål knyttet til det som ligger her eller generelle innspill til innholdet på nettsiden? Send oss gjerne en tilbakemelding på carmau@ous-hf.no.

Nyheter for LIS i plastikkirurgi

Sist oppdatert 30.06.2023